سخن روز /
معاون توسعه تعاونی ها، تشکلها و نظامهای بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد: توسعه مدیریت مشارکتی آب در شرکتهای تعاونی تولید روستایی
1401/02/26
 به گزارش پات، مراد محمدی معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظامهای بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی از توسعه مدیریت مشارکتی آب در شرکتهای تعاونی تولید روستائی با شرایط موجود کمبود آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: مشارکت بهره برداران در مدیریت آب می تواند تاثیر بسزایی در توسعه پایدار کشاورزی واستفاده بهینه از منابع آبی داشته باشد.
 وی با تاکید بر دانش مردم محلی و توانمند سازی آنان، افزود: این توانمندسازی باید به نحوی باشد که خودشان ارزیابی، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی کنند و با بهره گیری از نیروهای دولتی و انجام کار مشارکت گروهی و برنامه ریزی و سیاست گذاری از پائین به بالا می به توسعه دست یابیم.
معاون توسعه تعاونی ها، تشکلها و نظام بهره برداری تصریح کرد: اگر عرصه مشارکت بهره برداران فراهم شود آنها قادر خواهند بود به گونه ای موفقیت آمیز بخش قابل توجهی از نیازهای توسعه ای خود را با ابتکار وهمت خود تامین ومرتفع کنند.
وی با بیان اینکه باید در شرایط موجود نقش حمایت، نظارت وظرفیت سازی را به خوبی ایفا کنیم، یادآور شد: این مهم در خصوص مدیریت پایدار آب که بهره‌گیری از مشارکت کشاورزان در تمامی مراحل برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌ها در قالب الگوهای نظام بهره برداری می‌تواند در مدیریت بهینه آب تأثیر بسزایی داشته باشد.
محمدی ادامه داد: بهره گیری از منابع طبیعی مانند آب و زمین به عنوان دو عامل اصلی در بخش کشاورزی، در گرو وجود نظامهای بهره‌برداری کارا و موثر است و مشارکت وهم افزائی دولتی سازمان های مربوط به آب و کشاورزی در کنار بهره برداران بخش کشاورزی، بدون شک سهم عمده ای را در افزایش بهره وری و تولیدات کشاورزی ایفا می کند.
به گفته‌ وی، بر اساس شیوه نامه توسعه مدیریت مشارکتی آب به همراه شرح خدمات در آبهای سطحی و زیرزمینی که با راهبری این معاونت و صاحب نظران و نمایندگان وزارت نیرو و معاونت آب و خاک تنظیم وتوسط وزیر جهادکشاورزی و نیرو جهت اجرا ابلاغ شد، کارگروه مشترک مدیریت مشارکتی آب با حضور نمایندگان معاونت آب و خاک وزارتخانه و شرکت مدیریت منابع آب ایران در سطح ملی و استانها فعال خواهد شد.
محمدی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت درنظر گرفتن مدیریت توامان آب وزمین، فراگیرترین الگوی نظام بهره‌برداری کارآمد توامان آب و زمین، نظام بهره‌برداری شرکت‌های تعاونی تولید روستایی است.
معاون توسعه تعاونی ها، تشکلها و نظامهای بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: در واقع شکل‌گیری نظام‌های بهره‌برداری یک شرکت تعاونی تولید روستائی با هدف تغییر در نظام تولید با مدیریت توامان آب و زمین انجام میشود.
به گفته‌ وی، شرکت های تعاونی تولید روستایی نوعی نظام بهره‌برداری با هدف بهره برداری از منابع آب و خاک و جلوگیری از خرد شدن، یکپارچه سازی اراضی و توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ابزار و ماشین‌آلات جدید کشاورزی در جهت به‌زراعی و افزایش بهره وری براساس قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه شدن اراضی تشکیل می‌شوند و دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی در پی تحقق مدیریت مشارکتی آب در قالب نظام‌ها و الگوهای حقوقی و قانونمند کشاورزی (نظام های توامان آب وزمین ) در سال گذشته 127 واحد مدیریت مشارکتی آب در شرکتهای تعاونی تولید روستائی تشکیل شده است.
وی یادآور شد: در سال 1400 حداقل 100 واحد دیگر تشکیل خواهد شد، این وظیفه‌مندی در الگوهای نظام بهره‌برداری کشاورزی در قالب گروه‌های هم‌آب و نیز بخش‌های مدیریت آب تشکل‌های نظام بهره‌برداری دنبال می‌شود.
محمدی افزود: این گروه‌ها و بخش‌ها می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی نظام حکمرانی آب در کشاورزی قلمداد شوند.
وی با بیان اینکه 168مورد قرارداد بهره برداری، توزیع وانتقال آب با شرکتهای آب منطقه ای در سطح شهرستانها منعقد شده است، افزود: البته هم زمان پروژه های امور زیر بنایی مانند تجهیز و نوسازی اراضی، گسترش سامانه های آبیاری نوین، توسعه مکانیزاسیون متناسب با منطقه، تدارکات کافی و کیفی و به موقع نهاده ها، تامین ارقام بذری مناسب، آموزش و ترویج ، توسعه کشاورزی هوشمند، تکمیل زنجیره تولید وارزش از طریق توسعه صنایع تبدیلی وتکمیلی در الگوهای نظام بهره برداری پیگیری شده است.
معاون توسعه تعاونی ها، تشکلها و نظام بهره برداری تصریح کرد: تکنیک ارتباط و گفتگو با کشاورزان نقش تعیین کننده در پایداری و توسعه آن خواهد داشت و استفاده موثر و پایدار از سرمایه گذاریهای بعمل آمده در توسعه منابع آب و خاک کشور در گروی این است که کشاورزان و جوامع محلی به معنی واقعی کلمه به آن احساس نیاز داشته و فرصت مشارکت فعال در فرآیند برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرا را داشته است.
وی یادآور شد: چارچوب عمومی ایجاد تحولی کیفی یا نرم‌افزاری در ساختار کشاورزی ایران از طریق نهادمندی نظام‌های بهره‌برداری بهینه و مناسب در جهت ارتقاء عملکرد و توسعه کشاورزی و توسعه روستائی دارای مقدورات و محدودیت های زیادی به ویژه در سطح ملی و محلی است که باید با اتخاذ سیاست‌ها و خط مشی‌های مناسب در جهت ایجاد و یا تقویت مقدورات و مقابله با محدویت‌ها در همه سطوح به رفع آنها همت گماشت. این فرآیند، دستاورد نهایی در شکل‌گیری و ایجاد نظام‌های بهره‌برداری نوین محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به مسائل مطرح شده، انجام این پروژه می‌تواند از جنبه های مختلفی ، با توجه به اهداف شرکت‌های تعاونی تولید روستائی در خصوص حفظ منابع آب و خاک، افزایش تولید، حل مشکلات خردی و پراکندگی اراضی، کمک به خودکفایی محصولات کشاورزی و دامی، کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و رفاه بهره‌برداران و در نهایت شرکت‌های تعاونی تولید روستائی منشاء ایجاد تحول و توسعه فنی و اقتصادی در ابعاد مختلف در منطقه و در بخش کشاورزی است. می تواند حایز اهمیت باشد.
تعداد مشاهده خبر499 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal